Από το ένα στα πολλά!
«Προσπαθώντας να έρθουν σε επαφή οι μικροί μας μαθητές κι οι μικρές μας μαθήτριες με τη διαδικασία της αντιγραφής - επικόλλησης, ζωγραφίζαμε κάθε φορά ένα σπιτάκι και προέκυπτε χωριό ή ένα δέντρο και προέκυπτε δάσος ή μια βάρκα και προέκυπτε...στόλος. Όλα αυτά από τα παιδιά της Α' τάξης και της Β' τάξης του Δημοτικού σχολείου Άνω Σύρου. Ήταν μια σχετικά δύσκολη διαδικασία αν αναλογιστούμε ότι χρειάστηκε να ζωγραφίζουν ένα δέντρο ή ένα σπίτι ή μια βάρκα και στη συνέχεια να το επιλέξουν σωστά (χωρίς να αφήσουν το μισό έξω από την επιλογή), να το αντιγράψουν, να το επικολλήσουν (επιλέγοντας σωστά εικονίδια ή διαχειριζόμενα το δεξί κλικ), να το μεταφέρουν, να αλλάξουν διαστάσεις (προσπαθώντας να «πιάσουν» τις λαβές) και στο τέλος να εφαρμόζουν διαφορετικά χρώματα. Στο τέλος, μερικές ζωγραφιές διακοσμήθηκαν ιδιαίτερα»
Μαρία Ιωσηφίδου (εκπαιδευτικός ? ειδικότητα Πληροφορικής)
«Επιτέλους! Παίζουμε! Παίξτε κι εσείς μαζί μας!»
Ο Προγραμματισμός οξύνει τον νου καθώς ωθεί τα παιδιά να θέτουν αιτήματα, να ορίζουν προβλήματα, να αναζητούν λύσεις και να τις αξιολογούν, να τεκμηριώνουν την άποψή τους. Σ΄αυτό το πλαίσιο οι μαθητές κι οι μαθήτριες της Ε τάξης δημιούργησαν το δικό τους παιχνίδι! Και δεν ήταν κάτι απλό όσο κι αν φαίνεται έτσι όταν κάποιος παίξει το παιχνίδι χωρίς να δει τον κώδικα (σύνολο εντολών) που χρησιμοποίησαν τα παιδιά: εντολές σε ακολουθιακή δομή, δομή ελέγχου κι επαναληπτική δομή. Η καταγραφή των εντολών έγινε καθοδηγούμενη αλλά απαντώντας κάθε φορά στα παρακάτω ερωτήματα: ποιο πρόβλημα παρουσιάζεται; - τι θέλω να κάνω; - ποια εντολή είναι η κατάλληλη; - πού θα την τοποθετήσω και γιατί εκεί κι όχι αλλού; - πώς θα βελτιώσω κάτι συγκεκριμένο; Μερικές φορές χρησιμοποιήσαμε και τη λογική «της δοκιμής και πλάνης», δηλαδή εφαρμόζαμε μια ενέργεια, δεν λειτουργούσε, αναγνωρίζαμε το λάθος, επιζητούσαμε λύσεις, τις δοκιμάζαμε, ελέγχαμε την ορθότητα, οριστικοποιούσαμε τη λύση.
Σας ζητάμε λοιπόν να χαρείτε μαζί μας παίζοντας το παιχνίδι που δημιουργήσαμε: κινείτε τη φιγούρα του μάγου με τα βελάκια από το πληκτρολόγιο (δεξί, αριστερό, πάνω και κάτω) και προσπαθείτε να πιάσετε τις άλλες φιγούρες που κινούνται από μόνες τους. Έχετε 25 δευτερόλεπτα διαθέσιμα για να πιάσετε όλες τις φιγούρες και να κερδίσετε. Κάνετε κλικ στην πράσινη σημαία για να παίξετε.
ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑ! Και μην ξεχνάτε: κάθε φορά τα μαθήματά μας βρίσκονται στο ιστολόγιο της τάξης μας στο link: http://blogs.sch.gr/eanosyros
Μαρία Ιωσηφίδου
Μέσα γραφής και εννοιολογικοί χάρτες
Οι μαθητές κι οι μαθήτριες της Γ τάξης μέσα στο πλαίσιο ερευνητικής εργασίας ασχολούνται με το θέμα: «Τα μέσα γραφής». Με αφορμή τα μέσα γραφής θα πληροφορηθούμε για τα ίδια τα μέσα αλλά θα αποτελέσουν και αφορμή να ασχοληθούμε με πολλά λογισμικά στο μάθημα των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Κατ? αρχάς παρακολουθήσαμε βίντεο όπου περιγράφεται ο τρόπος δημιουργίας επιφάνειας πηλού, πάπυρου, περγαμηνής και χαρτιού, ένα αστείο ρεσιτάλ όπου η γραφομηχανή λειτουργεί ως μουσικό όργανο, ένα βίντεο όπου αντιλαμβανόμαστε τη βασική αρχή της τυπογραφίας. Στο τέλος αναφερθήκαμε και στο πληκτρολόγιο.
Με καταιγισμό ιδεών συμπληρώσαμε τα μέσα γραφής που γνωρίζουμε και τα καταγράψαμε σε έναν εννοιολογικό χάρτη. Με την οπτικοποίηση των εννοιών στον εννοιολογικό χάρτη οι μικροί μαθητές και μαθήτριές μας αποκτούν μία εικόνα όπου γίνονται σαφή τα μέσα γραφής αλλά κι οι κατηγορίες τους. Φυσικά, αφήσαμε τα παιδιά να εκφραστούν και αισθητικά θέτοντας όμως ως όρο τα αντικείμενα της ίδιας κατηγορίας να γίνονται αντιληπτά άμεσα.
Κι η ερευνητική εργασία συνεχίζεται...
Μαρία Ιωσηφίδου (εκπαιδευτικός της τάξης, ειδικότητα Πληροφορικής)
LibreOffice - Πακέτο εφαρμογών γραφείου
Λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη των μαθητών και μαθητριών να έρθουν σε επαφή και να διαχειριστούν ένα λογισμικό κειμενογράφου ώστε να μάθουν τα στοιχειώδη για να διεκπεραιώνουν σωστά τα έγγραφά τους, προτείνουμε ένα λογισμικό το οποίο είναι ελεύθερο (free) και το "κατεβάζει" και το εγκαθιστά ο οποιοσδήποτε από το Διαδίκτυο δωρεάν, χωρίς καμία άλλη υποχρέωση ή διαφήμιση ή άλλη όχληση. Προτείνουμε τη σουίτα λογισμικών LibreOffice, η οποία περιλαμβάνει λογισμικά κειμενογράφου Writer, υπολογιστικών φύλλων Calc, παρουσιάσεων Impress, σχεδίασης Draw, δημιουργίας μαθηματικών τύπων Math και βάσης δεδομένων Base.
Το LibreOffice είναι ένα ολοκληρωμένο πακέτο εφαρμογών γραφείου λογισμικού ανοικτού κώδικα που φυσικά διατίθεται εντελώς δωρεάν για τους χρήστες του για λήψη από την επίσημη ιστοσελίδα του. Είναι η ελεύθερη, πολυδύναμη (power-packed), σουΐτα προσωπικής παραγωγικότητας Ανοικτού Κώδικα, για διανομές GNU/Linux, Macintosh και Windows, η οποία σας παρέχει έξι (6) εφαρμογές, πλούσιες σε χαρακτηριστικά, για όλη την παραγωγή εγγράφων σας, καθώς και για την κάλυψη των αναγκών διαχείρισης των δεδομένων σας:
Παρέχει:
- Καλύτερη συνεργασία με άλλα πακέτα εφαρμογών γραφείου (όπως το Microsoft Office και το Apple iWork) λόγω των νέων βελτιωμένων φίλτρων εισαγωγής αρχείων.
- Σημαντικές βελτιώσεις σε όλες τις εφαρμογές του σουίτας
- Πλήρη συμβατότητα με Windows 10
- Έκδοση 64bit για Windows Vista και μεταγενέστερα
- Υποστήριξη βασικών λειτουργιών επεξεργασίας για συσκευές Android
Για να "κατεβάσετε" το LibreOffice
- μεταβαίνετε στη διεύθυνση: https://el.libreoffice.org/
- επιλέγετε: Λήψη
- επιλέγετε: Βασική εγκατάσταση (ανάλογα με το λειτουργικό σας σύστημα - είναι προεπιλεγμένη η επιλογή για Windows, αλλά διατίθεται και γιαMac OS X και Linux)
- το αρχείο "κατεβαίνει" στον υπολογιστή σας
- όταν έχει ολοκληρωθεί το "κατέβασμα", διπλοπατάτε στο αρχείο για να εκτελεστεί η εγκατάσταση.
Πηγές: https://el.libreoffice.org/
https://ellak.gr/2015/08/to-libreoffice-5-0-efthase-ke-xechorizi/
Μαρία Ιωσηφίδου, εκπαιδευτικός των τάξεων (ειδικότητα Πληροφορικής)
Τα παιδιά της Ε΄ προγραμματίζουν για πρώτη φορά
Οι μαθητές κι οι μαθήτριες της Ε? τάξης προγραμματίζουν για πρώτη φορά. Ξεκίνησαν με τον οπτικό προγραμματισμό προσπαθώντας με εντολές να σχηματίσουν ένα τετράγωνο. Και τα κατάφεραν! Αλλά αυτό ήταν μόνο η αρχή. Γιατί να μην έχουμε 10 τετράγωνα που να σχηματίζουν όλα μαζί μια βεντάλια; Η φιγούρα που αποτυπώνει το τετράγωνο στρίβει και σχηματίζει άλλο ένα τετράγωνο και ξαναστρίβει και ξανασχηματίζει τετράγωνο. Πόσο θα στρίβει κάθε φορά για να έχουμε έναν πλήρη κύκλο γεμάτο τετράγωνα; Πόσες μοίρες είναι ένας κύκλος για να τις μοιράσουμε; Και στο τέλος, γιατί τα τετράγωνά μας να μην δίνουν ένα πολύχρωμο σύνολο; Και για όλα αυτά: Ποια εντολή να χρησιμοποιήσω; Πού να την τοποθετήσω; Πώς να αλλάξω τις παραμέτρους;
Aυτά τα ερωτήματα κι άλλα πολλά τέθηκαν στην τάξη και συζητήθηκαν. Στο τέλος είχαμε ένα όμορφο αποτέλεσμα που «κρύβει» προγραμματιστική γνώση.
(Κάνετε κλικ στην πράσινη σημαία για να δείτε το πρόγραμμα να «τρέχει» και κάνετε κλικ στο: «Δείτε μέσα» για να δείτε το σύνολο εντολών που χρησιμοποιήθηκαν)